شرکت نت فلیکس

آینده‌ای درخشان با نوآوری؛ امپراطوری نت‌فلیکس چگونه شکل گرفت؟

رید هستینگز، یک مهندس نرم‌افزار بود که در سال ۱۹۹۷ در تپه های سیلیکون ولی زندگی می کرد. داستان دقیقا از یک مشکل شروع شد. او فیلم آپولو را از یک مغازه امانت گرفته بود ولی آن را با چند روز تأخیر پس داد و با جریمه دیرکرد قابل توجهی روبه‌رو شد طوری که  خجالت می کشید به همسرش بگوید چه اتفاقی افتاده است. روحیه کارآفرینی او فورا باعث شد تا ایده‌ای به ذهنش برسد: چه می شد اگر فیلمی را  میگرفت و هرگز با مشکل جریمه دیرکرد روبه‌رو نمی شد؟

او دست‌به کار شد و فهمید که تکنولوژی جدید DVD بسیار  ارزان و سبک است و حرکت به سمت تجارت الکترونیک، در هماهنگی با انقلاب DVD است. این فرصت قابل توجهی بود؛ بنابراین در همان سال کسب‌وکاری را راه انداخت که تجارت الکترونیک را با پست سنتی ترکیب می کرد. مشتریان می‌توانستن فیلم مورد نظرشان را در وب‌سایت انتخاب و DVD فیلم را از طریق پست دریافت کنند و بعد از تماشای آن دوباره آن را با پست پس بفرستند. این ایده بسیار متقاعد کننده بود اما با توجه به تجربه‌هایی که او در زمینه تکنولوژي داشت، می دانست که شکل و صورت این کار تا ابد به این شکل نمی ماند. بنابراین از این که تجارت خودش را «DVD از طریق پست» بنامد ( یا هر نام دیگری که تنها به وضعیت فعلی این کسب و کار اشاره داشت) اجتناب کرد. در عوض نام مناسب‌تر و با ارزش‌تری برای شرکتش انتخاب کرد:نت‌فلیکس.

نت‌فلیکس فورا به موفقیت نرسید. در آن اولایل مشتریان نت فلیکس برای هر DVD مبلغی پرداخت و آن را اجاره می کردند، این در حالی بود که شرکت بلاک باستر که در آن زمان بازرا اصلی اجاره DVD و فیلم را در اختیار داشت، در سرتاسر دنیا هزاران مغازه داشت. در آن زمان هستینگز نمی‌توانست از طریق تبلیغات با بلاک‌باستر رقابت کند اما راه دیگری به نظرش رسید. ترفندی که می تتوانست از آن طریق گوی سبقت را از رقیبش برباید. هستینگز، اشتراک ماهانه ای را طراحی کرد که در آن افراد می‌توانستند تعداد نامحدودی فیلم اجاره کنند. با آن حال مشتریان باز هم اعتراض داشتند که مدت زمان زیادی طول می کشد تا محصولی که سفارش داده‌اند به دست‌شان برسد. در سال ۱۹۹۹ او دیداری را در دفتر مرکزی بلاک باستر هماهنگ کرد تا برای توزیع محل وسریع‌تر محصولاتش با آن‌ها مذاکره کند. بلاک باستر تحت‌تأثیر قرار نگرفت؛ هیستینگز می گوید « آن‌ها فقط با خنده ما را از دفترشان بیرون انداختند».

مطالب مرتبط

۴ درس بزرگ کارآفرینی از یک اپلیکیشن دوستیابی موفق

هستینگز و تیمش به کارشان ادامه دادند. آن‌ها شبکه توزیع‌شان را تقویت کردند، طوری که ۸۰ درصد مشتری‌ها در کمتر از یک روز سفارش‌هایشان را دریافت می‌کردند. در این میان، آن‌ها سیستم خلاقانه‌ای را هم ایجاد کردند که بر اساس آن، طبق خریدهای قبلی کاربران، فیلم‌هایی را به آن‌ها پیشنهاد می داد که ممکن بود دوست داشه باشند. در سال ۲۰۰۵ نت‌فلیکس چهار میلیوم مشترک داشت در حالی که توانسته بود رقیب دیگرش، والمارت را که به تقلید از نت فلیکس به ارسال «فیلم از طریق ایمیل» رو آورده بود، پشت سر بگذارد و به سلطان فیلم‌های اجاره‌ای آنلاین تبدیل شود. در سال ۲۰۱۰ نت فلیکس سودی بیش از ۱۶۰ میلیون دلار داشت. در مقابل، بلاک‌باستر نتوانست خود را با عصر اینترنت وفق دهد و آن سال اعلام ورشکستگی کرد.

نت فلیکس در حال استراحت نیست. در واقع،‌ در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ این شرکت تمرکزش را از تجارت «DVD از طریق پست» که هوز هم سودده بود، تغییر داد و راهش را به سمت مسیر بعدی یعنی ارائه آنلاین فیلم و برنامه‌های تلویزیونی به کامپیوترها، گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، تغییر داد. این کاری بود که آن‌ها سال‌ها منتظر انجامش بودند؛ و فراهم شدن بستر اینترنت پرسرعت در بیشتر خانه‌ها، رؤیای آنان را محقق ساخت.

در حال حاضر بیشتر مشتریان نت‌فلیکس برنامه های تلویزیونی و فیلم‌ها را از طریق اینترنت نگاه می‌کنند و نه DVD. در حال حاضر این شرکت بیش از ۳۰٪  از کل ترافیک مصرفی اینترنت در طول هفته را به خود اختصاص داده است و قرار است به زودی تمرکز و برنامه اصلی نت‌فلیکس روی تماشای فیلم به‌صورت آنلاین باشد. آن‌ها همواره به دنبال نوآوری هستند و حتی ایده‌هایی هم برای تکنولوژی‌هایی که هنوز اختراع نشده، دارند. با این حال موفقیت امروز آن‌ها تضمین شده نیست وهمیشه چالش‌های تازه ای سر راهشان قرار دارد.

هستینگز می گوید « بیشتر مواقع تغییرات در دنیا از شما جلو می‌زند». وقتی یک مدیر اجرایی هالیوود از او در حین یک مصاحبه روی صحنه، پرسید که آیا او برنامه‌ریزی اتراتژیک پنج ساله دارد یا سه ساله، آقای هستینگز گفت: «هیچ‌کدام! سه سال در سیلیکون‌ولی مثل یک عمر می ماند و ما نمی‌توانیم ا زقبل، برای آن‌قدر دور برنامه ‌ریزی کنیم».

پس آنچه که شرکت‌های قدر را پیش میراند سیر نشدن از نوآور‌ی‌ست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *