اپلیکیشن

مصاحبه با بازی‌سازی که اپلیکیشن‌هایش بیش از ۱۵ میلیون دانلود کسب کرده‌اند

بخوانیم از موفقیت‌ اپلیکیشن‌های فیلیپ ستولن‌میر، بازی‌سازی ۲۶ ساله، که اپلیکیشن‌هایش بیش از ۱۵ میلیون دانلود از گوگل پلی و اپ‌استور دریافت‌ کرده‌اند؛ او در حین تحصیل ازاین طریق درآمد کلان بدست‌ آورده‌است.

در این پست با راز و رمز‌های او که باعث شده است ۹ اپ او در اپ‌استور بدرخشند آشنا شوید.

از خودتان بگویید، چه کاری انجام می‌دهید؟

من فیلیپس استولن‌میر هستم و ۲۶ سالم‌هست. کسی هستم که کامی‌باکس استودیو، استودیوی بازی‌سازی سازی یک‌نفره را اداره می کند. کامی کلمه‌‌ای ژاپنی است به‌معنی کاغذ، چونکه که استودیو با مدل های رایگان کاردستی باکاغذ آغاز شد، و دو اپلیکیشن اولم در مورد آموزش کاردستی با کاغذ بود.

من تا کنون ۱۸ بازی موبایل را با ۱۰ میلیون دانلود برای آی‌اواس و ۵ میلیون دانلود برای اندروید منتشر کرده ام. شما می توانید همه آنها را در kamibox.de/ios ببینید. شما همچنین می توانید آنها را در مارکت‌های گوگل‌پلی و اپ‌استور پیدا کنید.
اکثر آنها بازی های معمولی هستند مثل اوکی، یا پنکیک، درعین حال برخی دیگر با سختی ساخته‌ شده‌اند مثل «Sometimes You Die». بازی اوکی بیش از ۵ میلیون دانلود دارد.

من همچنین یک طراح ارتباطات هستم و در حال حاضر کارشناسی ارشدم را در دانشگاه هاکسکول مانهایم می‌گیرم. پایان‌نامه من درمورد طراحی اطلاعات و موضوع آن مرتبط با موزه مجازی است. که وقت مرا چند‌ماهی خواهد گرفت.

چطور به ایده‌هایتان برخوردید؟

من به چگونگی استفاده مردم از تلفن و آنچه که آنها بازی می کنند و به آن پاسخ می دهند نگاه می کنم. من بازی‌هایی را می سازم که مردم بیشتر در مترو و یا در جلسات خسته کننده بازی می کنند. این بازی های تک لمسی در حالت عمودی فقط به یک دست نیاز دارند و شما را در حالت کار نشان می‌دهند نه بازی.

پنکیک اپلیکیشنی‌ست که شما باز می کنید، به گوشی تپ می زنید و نحوه‌ی بازی کردن را یاد می گیرید، شما می توانید در قطار، توالت و یا هنگام تفریح با آن بازی کنید. این بازی برای انسانهای سریع و عجول ساخته شده. من برخی از بازی های موفق اپ‌استور را آنالیز کردم و بعضی از جنبه‌های آنها را در این بازی‌ گنجانده‌ام.

آیا شما ایده‌هایتان را اعتبار‌ سنجی می‌کنید؟ اگر بله، چطور؟

من پانکیک را دریک روز توسعه دادم و روز بعد آن را منتشر کردم. هیچ تحقیق بازار یا هیچ چیزی خاصی وجود نداشت. من هیچگاه سراغ آماروارقام نرفته‌ام. من فقط با ارزیابی ذهنی‌ام انجام می دهم، و به آن اعتماد دارم و اگر قرار باشد شکست بخورد، شکست می خورد.
پیش از این، قبل از کد زنی همه‌ی طرح‌ها و مدل ها را روی کاغذ طراحی می کردم، اما متوجه شدم که ایده‌ها آنطور که انتظار داریم پیش‌نمی روند و این باعث شد همه چیز تغییر کند.
امروزه من خیلی کم‌تر ایده را روی کاغذ طراحی می کنم، من فقط از موتور بازی‌سازی کرونا استفاده می کنم؛ چون بسیار سریع‌است و من می‌توانم در هر زمان تغییر ایجاد کنم و نتایج را فورا ببینم.

شما اپلیکیشن‌هایتان را چگونه توسعه می‌دهید؟ MVP شما چه بود؟

معمولا،من هیچ پولی صرف اپ‌هایم نمی‌کنم، فقط وقت می‌گذارم. زمانی که ایده‌ای داشته باشم، آن را طراحی و توسعه می دهم، در این میان از هیچ کاغذ بازی یا پروتوتایپی استفاده نمی‌کنم. اما خطر بازی پنکیک در مقایسه با دیگر اپ‌ها کاملا منطقی بود.
در ترم چهارم طراحی مطالعات، سعی کردم زبان objective C را یاد بگیرم تا بتوانم بازی بسازم (میدانم کار اشتباهی‌ست). بدون پیش‌زمینه‌ی کدنویسی اینکار برای من بسیار سخت بود، واقعا خو‌ش‌شانسی من بود که Corona SDK را کشف کردم.
کرونا بسیار ساده تر است و می توان بدون هیچ گونه تلاش اضافی هربازی‌ای برای اندروید و آیواس منتشر کرد. من آن را به هر طراحی که در دانشگاه‌ می‌شناسم که قصد ساخت اپلیکیشن را دارد، اما با عملی کردن آن دچار مشکل می شود، پیشنهاد می کنم.
میدانم که کدهایم از نظر برنامه نویسان باتجربه بسیار بد نوشته شده اند، اما فقط نتایج‌اند که حرف آخر را میزنن». تقریبا همیشه از دو فایل به زبان «لوا» استفاده می‌کنم، یکی برای بازی و یک برای داده‌ها. هیچ صحنه، کتابخانه یا موتور بازی‌سازی پیچیده‌ای در کار نیست.

استراتژی شما برای بازاریابی برنامه شما چیست؟

هیچ استراتژی و بازاریابی نداشتم. در بهترین حالت، یک کاربر از بازی خوشش می‌آید به یک نفر دیگر نشان می دهد. هنگامی که به بازی‌هایی که شکست خورده‌اند می‌اندیشم، متوجه می شوم که چرا کاربران آنها را به اندازه‌ی بازی‌های موفق دیگرم دوست ندارند. سپس براساس آن واکنش نشان می دهم.
من همچنین بازی ها را به گونه ای طراحی می کنم که امیدوارم اپل نیز از آن‌ها لذت ببرد و بر فیچرهای اپ‌استور خود تکیه کند(فیچرها قابلیت‌هایی هستند که معمولا اپ‌استور، گوگل پلی و کافه‌بازار نه براساس رنکینگ بلکه به تشخیص خودشان در صفحات اول نشان می هند). اپ‌های من بدون چنین فیچرهایی در اپل دچار مشکل می شوند.
مهمترین جنبه‌ای که اپل برای دیده‌ شدن به آن توجه می کند یک طراحی عالی، تمیز برای آیواس ۸ با یک اسم خوب، یک آیکون جذاب و همچنین یک شانس خوب است تا اپل شما را تشخصی دهد.
من تا به حال ۹ فیچردر اپل را از ۱۸ اپلیکیشنی که منتشر کرده ام داشته‌ام «Letter، cmplt Verticow، Zip Zap، Okay، Pancake، Burger، Sometimes You Die و Squaredance.»

چگونه از اپ‌هایتان کسب درآمد می‌کنید؟

کمی ناراحت کننده است که برنامه های پولی به علت عرضه بیش از حد و ارزش پیشنهادی(value proposition) جدید دیگر خوب جواب نمی‌دهند. من از استفاده‌ی  قابلیت «هرچه‌قدر که دلتان میخواهد پرداخت کنید» در بازی اوکی، خیلی راضی هستم. این ثابت می کند که اخلاقیات کاربران در بین روش‌های درون برنامه و تبلیغاتی از بین نمی رود.

در گذشته سعی می‌کردم بازی ها را با فضایی خاص و جذاب بسازم، اما با گنجاندن تبلیغات، نمی‌توانستم به چنین هدفی برسم و در اکثر موارد تبلیغات کاربران را معذب می‌کرد.
دو بازی جدیدتر من، Pancake و Get Hi، تبلیغات دارند، زیرا آنها بازی‌هایی بسیار پرطرفدار هستند و تبلیغات موجود باعث اذیت شدن کاربران نمی‌شود. جدای از آن ، من می خواهم کاربران از آن لذت ببرند و نمی شود با وقفه تبلیغاتی در حین بازی باعث دلسردی آنها شد، بنابراین من سعی می کنم تبلیغات را به شکلی غیر تهاجمی در بازی‌هایی که می‌نویسم به کار ببرم.

توصیه های شما به کسانی که تازه شروع کرده‌اند یا در حین انجام چنین کاری هستند، چیست؟

توسعه دهندگان اپ ارزش طراحی خوب را دست کم گرفته‌اند. این اصطلاح بسیار پیچیده تر از آن است که تصور می شود. این بدین معنا نیست که نرم افزار شما شکل خوبی داشته باشد، بلکه احساس خوبی به کاربر بدهد.
هر گامی که با تلفنتان برمی‌دارید، بصورت دقیق و حساب‌شده بر‌ روی انسان واقعی آزمایش کنید. طراحی خوب به معنی سرگرم کردن کاربر است، که اغلب موارد فراموش می‌شود.

بهترین منبع الهام و دانش، دیگر اپ‌های موجود است و اینکه‌ مردم چقدر از آنها استفاده می‌کنند. این خیلی مهم است که نسبت به نحوه‌ استفاده‌ی اپ‌های خودتان آگاه باشید. و سعی کنید چیزهایی که خوب یا بد هسند را تجزیه و تحلیل کنید. چیزهای ظریف‌ بزرگترین تغییرات را ایجاد می کنند، پس این وظیفه شما است که آنها را پیدا کنند.

چه ابزار، کتاب یا توصیه‌ای بیشترین کمک را به کسب‌وکارتان کرده است؟

مادرم در کارم نقش حیاتی دارد (احتمالا برای شما نیز می‌تواند همین‌طور باشد). او زیاد با تلفن و اپ‌ها سرکار ندارد، زمانی که تلفن را برای تست کردن اپ‌هایم به او می دهم، او درآن گم می‌شود و بدون درنظر گرفتن هیچ استانداردی سعی می‌کند بفهمد که بازی از او چه می‌خواهد.

چنین حقیقتی این را ثابت می‌کند همیشه استانداردها به چالش‌ بکشید و آنچه که بهتر جواب می‌دهد را بکار ببرید.

به قول مارک توین، کارآفرین بزرک

هرگاه دیدید که با عموم مردم در یک جهت حرکت می‌کنید، وقت آن است که متوقف شوید و خلاف آنها حرکت کنید.

 

2 دیدگاه برای “مصاحبه با بازی‌سازی که اپلیکیشن‌هایش بیش از ۱۵ میلیون دانلود کسب کرده‌اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *